ORFEO & EURIDICE

Om en kärlek som övervinner döden

Orfeo & Euridice handlar om en kärleksrelation mellan två kvinnor som genomlever sin passion – med alla dess utmaningar. En magisk operaföreställning för alla som någon gång älskat eller längtat efter att förstå kärleken. 

Regissör är Åsa Kalmér och för scenografi/kostym står Bente Rolandsdotter.

Dirigent är umeåfödde barockspecialisten Olof Boman. Huvudrollerna sjungs av Susanna Levonen, Henriikka Gröndahl och Frida Johansson. Premiär 8 mars.
http://norrlandsoperan.se/forestallning/orfeo-euridice/introduktionsfilm/

Föreställningsfoto: Micke Sandström

”Orfeo & Euridice” går rakt in i hjärtat” Expressen 9 mars 2018

“Briljant scenografi”, ”Uppsättningens charm, den gåtfulla känsligheten, allvaret och skönheten.” Kulturnytt, SR 9 mars 2018

”Ett guldgrepp att låta två kvinnor spela kärleksparet”, ”Ett relationsdrama som övertygar i sann mening” Västerbottens Kuriren 9 mars 2018

”Uppdaterad kärlek”, DN 10 mars 2018

”..feministisk kraft..”, SvD 11 mars 2018

”..riktigt gripande..”, SVT Kulturnyheterna 9 mars 2018

Ursprungsmyten om Orfeus och Eurydike handlar i korthet om musikern Orfeus som hämtar sin älskade hustru Eurydike från de döda. Under deras gemensamma vandring från dödsriket vänder sig Orfeus om och ser på Eurydike, vilket bryter mot villkoret för att få henne tillbaka. Eurydike återförs därför till dödsriket. I Norrlandsoperans uppsättning Orfeo & Euridice är handlingen förlagd till nutid och kretsar kring ett kärlekspar, deras längtan och oro, och hur Orfeo med total hängivelse, på gränsen till utplåning, får tillbaka sin älskade från döden.

I regissör Åsa Kalmérs och scenograf Bente Rolands­dotters tolkning befinner vi oss inledningsvis mitt i ett gräl hemma hos paret Orfeo och Euridice. Den vackra musiken av Christoph Willibald Gluck gör oss sedan sällskap när vi tas med till en oupptäckt inre värld. Scenografin speglar Orfeus inre, där organiska former skapar en slags mentala rum bland hjärnans skrymslen och vrår. I tankens vindlande gångar speglas både livet och döden. Kanske är den största skammen den att inte känna sig älskad?